Tijd voor nog eens iets wat we niet zo vaak zien.
Een tijdje terug stuurde loonbedrijf Partoens ons een mailtje dat zij enkele dagen aan het werk gingen zijn in Nederland met hakselen van MKS, of maïs kolven schroot. Hierbij wordt voorop de hakselaar een kolverplukker geplaatst die normaal gezien op de combines hangen. Zo worden enkel de kolven gehakseld waardoor men een zeer energierijk product verkrijgt wat voornamelijk in de varkenshouderij wordt op gevoederd.
Aangezien zij slechts enkele dagen bezig zouden zijn met dit werk, was het even spannend toen we na een eerste keer bellen, te horen kregen dat het te nat was en ze liever niet hadden dat er foto’s gemaakt werden, …
maar gelukkige was het twee dagen later wel droog genoeg waardoor we toch langs konden gaan.
Eén van de zes combinaties die instond voor het transport naar de kuil zo’n 20 km verderop, een John Deere 7530.
Zoals te zien had ook hier de wind goed pak gehad op de maïs.
Op de hoeken was het nog wat nat, dus voor de zekerheid even richting daar met de sleeptrekker van Rietjens(?).
Een volgende 7530 onder de pijp.
Ditmaal met een Kaweco RADIUM erachter.
Als derde, de John Deere 6210R.
De Valtra T191, weinig werk voor hem vandaag.
want een wagen vullen met enkel de kolven duurt nu eenmaal wat langer dan gewoon hakselen.
Voordat de 6R aan het werk mag, wordt eerst nog een volgende perceel opengemaaid met de GINAF vrachtwagen van Partoens.
Een pak makkelijker dan het achteruit aanmaaien.
De eerste keer dat ik persoonlijk de GINAF tegenkom in de maïs, de vorige keer stond er nog een transporttank op.
Wachten om aan het volgende perceel te beginnen.
En terwijl ook de volgende combinatie staat te wachten om te mogen laden, is het voor mij tijd om verder te gaan in de hoop nog iets tegen te komen op de terugweg.
Met dank aan loonbedrijf Partoens
Update door Mike Vanduffel