Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D

Een tijdje terug zijn bij loonbedrijf Ruwet uit het Voerse Blégny maar liefst drie nieuwe Lely Tigo opraapwagens afgeleverd. Wij zijn natuurlijk ook even gaan kijken hoe ze hun werk doen. Of toch ongeveer want oprapen was niet van toepassing, wel mochten ze onder de pijp van de Claas Jaguar 950 plaatsnemen.

Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (2 van 170)

Bij aankomst op het bedrijf staat één wagen nog op de koer. Gelukkig zijn de andere twee wel aan het werk

Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (6 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (14 van 170)

3 drie assers met een DIN volume van 44 m³

Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (17 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (20 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (27 van 170)

De voorwand kan tot 60° kantelen om 6 m³ extra laadvermogen te krijgen boven de pickup. Tijdens het lossen kantelt de voorwand naar achteren wat het lossen versneld

Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (31 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (37 van 170)

Breedte 750 banden eronder om zo min mogelijk sporen te maken in het grasland

Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (44 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (50 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (51 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (59 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (60 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (65 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (71 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (74 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (76 van 170)

Standaard lastafhankelijke luchtremmen

Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (86 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (92 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (94 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (96 van 170)

Tijdens het oprapen snijden 45 messen het gewas tot minimaal 37 mm. Messen zijn schakelbaar in twee groepen, eentje van 23 messen, de andere 22

Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (99 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (105 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (108 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (122 van 170)

Op de kuil nog iets wat we niet vaak zien; een kuilverdeler op de loader

Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (124 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (129 van 170)

Lossen via twee bodemkettingen met twee lossnelheden. Voor het verdelen zijn drie doseerwalsen aanwezig

Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (136 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (144 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (148 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (159 van 170) Claas Jaguar 950 + Fendt 930 & 920 + Lely Tigo XR 75D (Ruwet, 05-05-2016) (163 van 170)

En nadat weer een volgende lading gelost is en ze vragen om nog even mee te rijden, komen wij aan het einde van deze reeks.

Met dank aan loonbedrijf Ruwet

Update door Mike Vanduffel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *