Tijd om hem op de site te posten; De nieuwe AT 5105 van Ploeger. Amper 24u na het verlaten van de fabriek in Roosendaal, stond hij paraat voor een eerste dag demo te draaien in Nederlands Limburg.
Onder een wolkeloze hemel werd de machine uitgetest door loonbedrijf Partoens
Met darmen slepen doen ze al jaren niet meer …
De AT 5105 is in de meeste opzichten een kopie van de kleinere driewieler
Op uiteraard de grotere tank, 25m³ ipv. 16m³ bij de AT4103
Aanvoer bepaald het aantal kuubs op het einde van de dag …
5 grote wielen; Michelin MegaXBib 1050/50R32
Een leeggewicht van om-en-bij 25 ton
8 meter bemester is geen probleem, het is dan wel maar lichte zandgrond
6m³ of 9m³ Börger pomp onder de tank en eventueel, zoals hier, een Super-load op de zuigarm
Onder de kap zit een 550pk sterke zescilinder van Scania
In de kleinere broer zit een vijfcilinder met 450 pk
Achterassen met een mechanische aandrijving waarvan Challenger het nut jarenlang heeft bewezen in de Terra-Gators
Het neuswiel wordt hydrostatisch aangedreven. Op de rijhendel kan men zelf bepalen hoeveel dit neuswiel meetrekt of vrij meeloopt
50 km/u op de weg wat iets sneller is dan de driewieler
Beide achterassen zijn gestuurd tot maximaal 15° zolang de snelheid beneden 20km/u blijft (25km/u op de baan)
Momenteel moet de zuigarm nog volledig zelf bedient worden. Ploeger is nog bezig met de ontwikkeling om deze automatisch naar de ingeklapte stand te kunnen brengen
Voor de verandering ook nog eens wat bewegende beelden gemaakt;
En hiermee komen wij aan het einde van deze reeks.
Met dank aan Ploeger Machines & loonbedrijf Partoens BVBA
Update door Mike Vanduffel